____________________________________________ ____________________________________________ Kompendie for T.R.O.L.L (Tøffe Rollespillere Og Levende Laivere) Versjon 1 16 september 2004 ____________________________________________ ____________________________________________ 0) Introduksjon 1) Historie 1.1) - Den korte varianten (*) 1.2) - Den lengre varianten 2) Regler 2.1) Generellt (*) 2.2) Offlaiv (*) 2.3) Slossing, dolking og dytting. Og gift. (*) 2.3.2) Ran (*) 2.4) Spesielle gjenstander 2.5) Laiv Effekter 3) Spilleren 3.1) Klasser / Yrke 3.2) Raser 4) Egenskaper 4.1) - De 4 grunnleggende (*) 4.2) - Snikmording og svimeslag 4.3) - Handel (å kjøpe) 5) Kostyme og praktiske ting 6) Annet 7) Kontakt Informasjon (*) = _Absolutt_ nødvendig å kunne ____________________________________________ ____________________________________________ (0)=====}____Intro_______> Historien utspiller seg i middelalderen engang, i den lille sovende byen Kwan som kun har et vertshus, Den Gale Hane. Her samler de få adelige seg for å bruke sine lettjente skattepenger, soldatene som egentlig ikke har noen jobb med å holde orden i byen, og handelsmennene og fiskerne og det som måtte komme innom, enten via karavane eller via seilbåt. Lite skjer i byen, men det er bare vist du er dum nok til ikke å se gjennom overflaten, for under vrimler det av smuggling og løgner og drap. Velkommen skal du være. Forhåpentligvis blir det en laiv hvor få blir drept, men mange lurt trill rundt. En laiv der kunskaper innen manipulering og løgner gagner en vel. En laiv hvor du kan legge latex sverdet på hylla og heller ha med latex daggeren som er lettere å skjule i buksebenet. Eller saltet, som du får bruk for når du må morde en av byvaktene, som er svært ner ved å finne ut hvem som drepte den uskyldige skatteinnsamleren i forrige uke. Vi legger opp til et renkespill uten like! (1)=====}____Historie____> (1.1) ############ Den Korte varianten Året er 1429, og i den lille landsbyen Kwan går dagene sakte som alltid. Handelen går strålende og de få bøndene som er i landsbyen tjener mye bedre en de i nærliggende landsbyer på grunn av den store etterspørselen av fersk mat. Handelsmennene bytter korn mot sølv, de adelige overbærer situasjonen med en sløv mine. Det er lite som beveger seg på overflaten i kwan, har det vondt på grunn av fattighet, ingen lider på noen som helst måte. Dessverre kan det ikke alltid ende lykkelig, og en sen oktoberkveld blir overhodet av det lokale handelslauget, Brot, stukket ned midt på åpen gate. Den lille landsbyen er på grensen til anarki, men før det er forsent samler eieren av vertshuset Den Gale Hane, maktmenneskene sammen til et møte, et møte der politisk makt over byen skal bestemmes. Du er en av de representerte, og det er kanskje deg som skal bli landsbyens nye høvding! (1.2) ############ Den Ikkefultsåkorte varianten ...Fortsettelse fra over. Uheldigvis har rykter om dette, meget, uforutsette drapet nådd til to av de nærliggende bygdene, og utsendinger derfra har allerede nådd byen. Det lokale handelslauget, E`Kwan Frial: Byen fikk navnet Kwan, som betyr (handels)sentrum, av det lokale lauget som tidligere styrte byen, overhodet kan forandre navnet når han vil og har tidligere vært en lett diktator. For selv om alle landsbyer er lagt under Keiserinnen, er det sjeldent hun bryr seg om hva som skjer i så små landsbyer. Det er mange som ønsker å herske over en landsby som Kwan, for under overflaten er dette selve senteret(Kwan) for smuggling, varer blir oftest fraktet med skip inn til byen og med hest og kjerre over fjellene for å unslippe den dyre skatten, det er også slik at en liten mengde skatter fra en svunnen tid har blitt spredd fra Keiserinnens landområder, slike skatter er verdt en arm og en fot, og et lite slott. (2)=====}____Regler______> (2.1) ############ Generellt En huskeregel: Gjør det vondt, enten for deg selv eller andre så er det galt, og da bruker man kodeordet ---> NÅDE <---. Når noen sier nåde skal du tenke deg godt om hva du gjør, ikke hva rollen din gjør, og slutte med det. NÅDE er absolutt, og uansett hvilken sammenheng ordet blir brukt i må det adlydes. Blir ordet brukt som en glipp kan du se på personen som om han/hun sa noe veldig dumt. Blir ordet misbrukt er det på samme måte som offlaiving (se punkt 2.2), vedkommede fornermer deg. Skal du drepe noen? Tenk nøye gjennom det, vurder fra alles vinkler om det må et snikmord til, eller om du kan gå bort til personen og dolke vedkommende i magen. Å dolke noen i ryggen er å betrakte som feigt, uansett, noe som igjen fører til at folk misliker deg og ikke har lyst å være i nærheten av en som dolker folk i ryggen, men viss ingen ser deg derimot. Det er viktig å ikke bli skuffet viss en blir drept, men heller bare spille så godt en kan for å unngå å bli drept. (2.2) ############ Offlaiving Offlaiving: er det ingen av oss som vet hva er, derfor holder vi oss til rollene våre så mye som mulig, har du et spørsmål hvisk i øret til en spilleder. Offlaiving blir sett på som baksnakking, skittkasting, en grov fornermelse, et spytt i trynet, alt in character, og det er ingen som etterforsker et mord der avdøde gikk rundt og spytta folk i trynet hele dagen vel? Har du veldig lyst å offlaive kan du ta deg en spaserstur ute i mørket, men pass opp for snikmordere, snikmordere liker nemlig ikke offlaivere. (2.3) ############ Slossing, Dolking og dytting. Og gift. Laiven er lagt opp til lite/ingen åpen slossing, derfor er det viktig at alle vet hvordan en skal bruke en latexdolk uten å fysisk skade noen. Det er viktig å IKKE være borti huden når en skal "skjære" opp en hals, latex kan nemlig lage brannmerker, og det er veldig vondt! Måten det skal gjøres på er: List deg bort til en person, Ta personen på den ene skuldra, hold dolken forran halsen, men langt fra hud, tell til tre, viss ingen andre personer ser dette har du snikmordet vedkommende. Når vedkommende kjenner at han/hun får en hånd på skulderen har personen ikke lov til å si eller røre på seg, når tre sekunder har gått faller vedkommende sakte i gulvet, altså ikke kast deg i steinura eller legg deg ned i verdens største sølepytt, men litt dramatikk er velkommen. For eksempel: Ta deg til halsen, stirr tomt fremover synk ned på kne og fall over :) Giftdolk: Noen personer begynner med gift, andre med dolk, noen kanskje med beggedeler? Uansett, der finnes to typer gift i spillet; Våpen Gift: Avtales med spilleder før bruk, Dolken har gjerne en karakteristisk farge (Gul tape, rødt tøy, eller lignende), Når en person blir stukket svir det voldsomt i to sekunder, hvorpå vedkommende går i bakken. Gift dreper ikke, men lammer personen i 1 time. (ingen skal bli liggende 1 time på gulvet av den grunn.). Mat Gift: Smaker maten mystisk krydret? Er mjøden veldig salt? Da er du dessverre blitt forgiftet, grip deg om halsen og gå i bakken. En dør ikke men blir lammet for en time, uten puls, uten evne til å snakke eller røre på seg. Alle som ikke begynner med gift og har 3, eller mer i DIPLOMATI, tror vedkommende er død. Slossing: Slossing skal avtales på forhånd, kanskje det blir lite dynamisk rollespill, men det er bedre en at det går på helsa løs! Ved slossing skal en Spilleder være tilstede, ingen skal bruke knytteneve, det er kun bryting som er lov. Bryting foregår slik: Etter en har avtalt med spilleder, og en finner ut hvem som har mest poeng i HÅNDBAK, tar en tak i armene, overarmene til hverandre og prøver å legge motstanderen ned, personen med mest poeng i HÅNDBAK, vinner selvfølgelig og etter en ca 5-10 sekunder legger taperen seg ned i bakken. Dersom begge har like mye poeng, bryter en i en 20-30 sekund hvorpå begge parter blir enige om å gi opp. Husk, NÅDE regelen kan brukes når som helst! (2.3.2) ########## Ran Etthvert ran skal meldes til spilleder, om mulig skal raneren prate diskret offlaiv om hva han kan/kan ikke ta. Ran meldes til personen som ble rant maks en time etter at det er utført, og til spilleder, helst før ranet skjer. Offlaiv regelen gjelder ikke her, da det er helt nødvendig å kommunisere om dette slik at en ikke stjeler alle laiv pengene til en person eller stikker av med bilnøkkelen eller medisiner. VIKTIG!: En har kun lovt til å rane laiv relaterte gjenstander, og maksimalt 10 kr/keise. Gjenstander og Keise skal returnerest så snart de mister spill relatert verdi! (2.4) ############ Spesielle gjenstander Gjenstander som er smuglet ut av Det Innerste i keiserriket er spredd utover landet, men de er sjeldne. Viss en slik gjenstand kommer inn i spill vil det enten være så åpenlyst at en ikke trenger å forklare det eller så blir det forklart på en, forhåpentligvis, diskret måte. (2.5) ############ Laiv effekter Ganske sansynlig kommer mange av oss til å bli drept på laiven, derfor hadde det vært hyggelig om de som har litt ustyr de ikke har tenkt å bruke selv ( en kappe, en skjorte, en bukse, et skjerf etc..) kunne gitt beskjed om det slik at vi kunne samle litt av det, slik at vi hvertfall kle hverandre ulikt ettersom vi blir hugget ned. Ellers, liker du å spille fløyte, gitar, trommer eller har lyst å danse magedans etc. hadde det vært hyggelig å fått beskjed om det på forrhånd. Runar kommer sansynligvis til å spille litt gitar for oss, men han må få litt avveksling han også. Det er kun adelige som har lov å ha sverd, og dette skal avtales på forhånd. (3)=====}____Klasser_____> (3.1) ############ Klasser Det finnes ikke veldig bestemte klasser i denne laiven, det går mer på yrke og oppvekst, men alikevel kan de skilles inn i disse hoved kategoriene: Bønder: Bøndene i Kwam står egentlig ganske bra i forhold til bønder ellers keiserriket, de fleste eier sine egne gårder og styrer sin egen økonomi. Denne klassen utmerker seg ikke i noe spesiellt men har heller ikke noen store svakheter. Bønder liker penger og makt. Adelige: Adelige, de personene som har arvet en storgård og bare bruker tiden sin på å plotte og drikke vin. Denne klassen er veldig gode diplomater og snikmordere, men når det kommer til hard nevekamp er de udugelige. Status og makt står høyt på ønskelisten. Kjøpmenn: Kjøpmennene er midt mellom bønder og adelige, de er gode til å legge strategier for at forretningene skal gå opp, de liker å prate men de er ikke like glade i andre folk, sålenge det ikke er snakk om forretninger. Penger, penger og atter penger. Byvakter: Den forvokste gutten i klassen, plageånden på gata, har nå blitt voksen! Byvakter har en lei tendens til å bruke klubba før de prøver å finne ut noe som helst egentlig, heldigvis er det så lite å gjøre i byen at du for det meste finner dem hengende i tavernen hvor di drikker mjød og gambler. Noen er veldig glade i penger mens andre foretrekker status. (3.2) ############ Raser I Kwam er det hovedsaklig mennesker fra den gamle Neord klanen, men i dag er gamle klaner glemt, og folk flest bryr seg veldig lite. Det går rykter om Det Lange Folket fra over storhavet, men om de fins har de vertfall ikke tenkt seg innom Kwam med det første. Det hender også at en møter noen fra klan Nienn, hvis tatovering er tydelig på venstre arm. (4)=====}____Egenskaper__> (4.1) ############ De 4 grunnleggende egenskaper De fire grunnlegende egenskaper i spillet er noe som alle må kunne, en bruker fingre til å representere hvor mye poeng en har i de forskjellige egenskapene, hvor 1 fing er 1 poeng, 2 fingre er 2 poeng og så videre. En knyttet neve betyr 6 poeng, men dette blir veldig lite brukt. [###] HÅNDBAK [###] (fysisk styrke og helse) Håndbak er med på å bestemme hvor sterk rollen din er sånt rent fysisk, dette har direkte sammenheng med hvor mye hitpoints du får, eller helse. Poeng Helse Beskrivelse 1 2 Du er omtrent like sterk som en ung gutt. 2 3 Du er kanskje litt sterkere en en 15 årig gutt. 3 4 Middels bygd, fungerer helt bra til dagligdagseting. 4 5 Kanskje bygdas sterkeste. 5 6 Du er en av de sterkeste i mils omkrets. 6* 8 Du er legendarisk. Du kan legge ned alle! [###] DIPLOMATI [###] (inteligens og karisma) Samme finger system som over, men her er ting litt mer kompliserte. Når en person prøver å overtale en annen person om at han må skrive seg opp som soldat eller danne en felles allianse mot en annen baron som prøver å ta over landet er det DIPLOMATI som blir brukt. Når personen snakker viser han antall DIPLOMATI poeng på brystet viss han prøver å få viljen sin. Personen som hører på "forsvarer" seg med sine DIPLOMATI poeng, og differansen viser hvor troverdig den andre personen er. forsvareren trenger nødvendigvis ikke å vise hvor mye han har i DIPLOMATI. Eksempler: Hvis mannen i gata prøver å overtale byvakten om at han ikke var i nærheten av personen som ble brutalt slått ned i gata i går kveld kan han bruke DIPLOMATI for å virke mer troverdig. Hvis mannen i gata har 4 i DIPLOMATI og byvakten har 4 i DIPLOMATI kommer det an på hvor troverdig argumentet er om byvakten vil tro mannen, hvis byvakten bare har 3 i DIPLOMATI virker det relativt sansynlig at personen snakker sant. har byvakten 2 i DIPLOMATI og mannen har 4 virker argumentet til mannen veldig sansynlig og troverdig. har byvakten 1 i DIPLOMATI er han stokk dum og tror på at jorda er rund. Andre veien derimot; har byvakten 5 mot mannen sine 4 poeng er det relativ klart at mannen prøver å lyve, hadde byvakten hatt 6 poeng hadde løgnen vært gjennomskuet. Når en person sier noe som ikke er allmenn kjent skal han bruke DIPLOMATI. Eller hvis han/hun skal påvirke en person. Hvis en person lyver til deg og du har 2 eller flere poeng mer blir du utrolig provosert! Når en skal prøve å overbevise flere personer blir deres DIPLOMATI poeng lagt sammen, minus en for hver person. ( feks 3 personer hver med 3 poeng i diplomati hører på = 9 - 3 = 6 diplomati poeng) Det samme gjelder hvis noen hjelper til med å lyve for en eller flere personer. Maks grense er 6 personer totalt, med maks 3 på hver "side". [###] VILJESTYRKE [###] (Kunnskap og Selvkontroll) Når en hører noe en ikke vil tro på, eller noe som du har rollekunnskap om (Foreksempel at hele familien din er er drept eller at denne byen bare inneholder lovlydige innbyggere og det står at mye smuggling foregår i byen i rollebeskrivelsen din), kan du legge til viljestyrke poengene på DIPLOMATI forsvaret. Et eksempel på dette kan være når 3 personer kommer bort til deg og prøver å overtale deg til å bli med i byvakten. Viljestyrke bestemmer også hvor mye Mjød du kan drikke. Poeng Mjød 1 2 2 3 3 4 4 5 5 7 [###] ÅRVÅKENHET [###] (Frekkhet, Holdning og Fingerferdigheter) Din evne til å stjele en beltepung eller en lapp på insiden av en eller annen kappe. Det er lettest å få tak i gjennstander på utsiden av kroppen eller ting som ligger åpent på bordet. Eller din evne til å oppdage at noen jukser med en kortstokk eler stjeler penger fra fatet til servitøren. Denne evnen kommer til å bli beskrevet pånytt senere, men dette er altså første utkast. ÅRVÅKENHET gir også en pekepinn på hvor kriminell du er, eller hvor mye erfaring du har med den mørke siden av loven, dette blir bedre beskrevet i rollearket ditt. Poeng Beskrivelse/Egenskaper 1 Du kan ta en ting på bordet som ingen ser på, uten at noen oppdager det. 2 Du kan ta bartenderen på rumpa og legge skylden på en annen som sitter ved bordet. 3 Du kan ta en mynt som ligger på bordet mens folk sitter rundt bordet. 4 Du kan skaffe deg en beltepung fra innsiden av kappen til en byvakt, du må ha forberedt det lenge og du må avtale det med spilleder. Maks to ganger per dag viss ikke annet er beskrevet. 5 Du kan ta et brev som ligger på innsiden av kappen til en eller annen person Du må vite at tingen er der, og du må ha studert personen lenge, meld fra til spilleder før du rollespiller det. Maks to ganger per dag viss ikke annet er beskrevet. (4.2) ############ Snikmording og svimeslåing les punkt 2.3, svimeslåing fungerer som snikmording med disse unntak: Ikke alle kan svimeslå, det må stå i rollen at en vet hvor hardt en skal slå for ikke å drepe vedkommende eller at det skal ha noen effekt. Svimeslåing dreper ikke, men gjør vedkommede bevistløs for 5-10 minutt. (4.3) ############ Handel Da vi bruker norske kroner i spill er det viktig at en fører opp hvor mye hvem skylder en, det er mulig det blir et annet system for penger der gjenstander som har mer verdi blir brakt inn i spill. Det er min intensjon at det skal bli mulig å kjøpe mat på laiven, dette er noe jeg synest er veldig viktig. Det blir sansynligvis en eller annen suppe og mye brød. Vann finnes i rikelige mengder. Mjød er en litt usikker faktor om blir med i spill, så litt inspill på dette ville vært fint. (5)=====}____Kostyme_____> På menn er det ikke mer som skal til en en løs skjorte, helst med minst mulig søm, pg når det gjelder bukser er alt brunlig kjempebra, helst lite søm og lite glidelås og dall. Blå jeans er nogo. Alt hjemmelagd er bra. Kapper kan også være greit å ha me selv om en ikke er så mye ute i kulden. Et belte med en beltepung er mer eller mindre et must, har du problemer med dette er det bare å klippe av enden på en gammel sokk ( helst uten hull i storetåa :) og snurpe igjen med en hyssing. Ha med tykke ullsokker sånn at det kan være mulig å gå uten sko inne(kanskje). For kvinner er alle middelalder kjoler bra samt skjorter og ellers det som måtte passe av skjørt og lignende. Adelige kan (les bør.) legge litt vekt på kostymet, et bra kostyme gir definitivt mer autoritet, uten at jeg skal styre akkuratt det. Bønder kan forsåvidt kle på seg en strie, men helst kun i nødstilfelle, har du en gammel brun pologenser kan du klippe armene kortere og sy inn store liksom-kryss sting i hals og helt nede ved armene (viss du ikke klipper dem av). Byvakter må ha et slags kjennemerke, enten tunika eller et eller annet hodeband eller armband, det er viktig at dette er likt og at det er mulig å skille rang, diskuter gjerne dette mer med meg viss dere er fast. Med tanke på hva som skal være oppi pungen kjører vi norske kroner, men istedet for kroner kaller vi det keise(r). En keiser, to keise, ti keise. (6)=====}____Annet_______> Takk til Runar og Jan Emil for støtte :) Alle må kaste forbannelse over Didrik Hereid som ville ta 3000 kr for å leie ut sjøhuset en helg. Brenn. Har jeg glemt noe? Ta å plag meg litt på telefon. (7)=====}____Kontakt_____> Nyeste utgave av kompendiet er alltid å finne på http://overminds.org/laiv/ Er noe du lurer på så ta kontakt på en av følgende måter, mail blir lest minst en gang per dag, og alle blir svart. Navn Mobil Email Werner 90113122 werner@overminds.org Runar